Projekt Trailermast

En Trailermast bliver til



Jeg fulgte en tråd på Facebook...

Det hele startede faktisk med en tråd på Facebook, som jeg ikke helt husker indholdet af, men det endte ud i en handel, hvor jeg købte 2 militærmaster af Leif Lindy Hjørringsgaard fra Fredericia den. 15. Maj.2020.


Master er besværlige

Det var jo meget fint alt sammen, men jeg havde tidligere lånt en militærmast af min mangeårige ven Torben Funch OZ1LPV. Jo, bevares, det er en fin mast sådan en militærmast, men den er rigtig uhandy når man er alene med den og min første prøveopstilling endte med at jeg stod midt på en åben mark bag vores hus og forsøgte at holde masten oprejst alene og uden en jordisk chance for at fastgøre bardunerne, når jeg også skulle holde masten, så lidt febrilsk fik jeg ringet min kæreste op, som i løb kom mig til undsætning inden jeg mistede balancen helt, for jeg turde ikke lægge den ned igen alene. - Men med fælles hjælp kom den op.
Vi brugte den på JOTA/JOTI i Kjellerup i 2019 og der var det ikke et problem at rejse den, når vi var 4-5 mand om opgaven

.

Tankerne tager form

Nå, men nu stod jeg altså med 2 master, som jeg ikke kunne håndterer alene, så jeg besluttede mig for at bruge den ene til at lave en trailermast ud af, så jeg slog lidt streger på et A4 ark og kørte en tur til brugtjernslageret i Skive og købte en stak jern og gik så i gang, med et projekt som jeg ikke helt havde gennemtænkt til enden, men hvor jeg regnede med at ideerne nok dukkede op i mit hoved efterhånden som arbejdet skred frem.

Der var dog nogle forudsætninger som skulle være opfyldt og det vigtigste var at den kunne ligge på min autotrailer og skulle kunne sættes af når jeg skulle bruge autotraileren til andre formål. Den skulle også være en-mands betjent og hurtig at opsætte. Den skulle kunne medbringe alt grej, så som antennekabler, antenner og alt muligt andet grej som bruge når man skal ud ”at lege”. Dernæst skulle den kunne medbringe et par generatorer og være nogenlunde selvforsynenDer de med 12 V uden at det absolut var nødvendigt at høre på en støjende generator.



Der konstrueres...

Den 15.Juni, blev den første del af konstruktionen til. Grundrammen som skal ligge i bunden af traileren og opsatsen hvor på masten skal vippe over.

Igennem hele forløbet blev vægtfordelingen ”nøje” afvejet på øjemål.

Man når at tænke en del tanker, når man står der og svejser, så jeg kom frem til at nu jeg alligevel havde 2 master, så kunne jeg lige så godt lave et stativ til en ”ekstra mast” som kunne smides af og bruges selvstændigt, hvis man nu en dag var så heldige at være flere afsted.


Husk lovgivningen

Det var en lang proces, med mange udfordringer under vejs. Jeg løb ret hurtigt ind i stabilitets problemer, fordi bundrammen kunne bøje på midten, da jeg fik sat ben under den, så der måtte laves en ekstra ramme øverst, for at stabiliserer konstruktionen når den skulle sættes af traileren og stå alene.

Et andet problem var at man må ikke bolte sådan en konstruktion fast til traileren, for så bliver det rent lovgivningsmæssigt en omkonstruktion af traileren, hvilket medfører at traileren skal synes som trailermast, så jeg konstruerede i stedet nogle holdere til 2 stk 8 tons båndstrammere, således at hele konstruktion kan fastspændes til traileren og dermed betragtes det som godstransport og ikke som en del af traileren.


Det var et spændende øjeblik da konstruktionen endelig skulle på traileren første gang og det var ikke uden vanskeligheder at få den til at glide ombord, fordi der sidder nogle bolte hist og her i trailerens sider som konstant stødte på, men det lykkes at få den ombord.


Det skulle som sagt være en simpel løsning og hurtig at pakke ud og stille op, så selve vippemasten ligger løst i et beslag og sikres med en arm som går ind i mastens top og det hele holdes på plads med 2 stk 10 mm bolte. Samme fremgangsmåde er anvendt til den nederste ekstra mast, som forrest fikseres i en skål som masten skubbes frem i, inden den fikseres bagerst som det fremgår af billedet.


Testen

Prøveopstillingen var et højdepunkt og blev gjort i absolut stille vejr hen under aften, for jeg anede i princippet ikke om det ville gå godt eller skidt, - men det gik faktisk over al forventning og tog ca. 10 minutter.
Efter testen som jo var vigtig her midtvejs, så gik jeg atter i værkstedet for at gøre resten færdig.


Plus "det løse" udstyr

mange ekstra ting som skulle på, blev monteret og det blev tungt !! Så tungt at jeg efter en ”test afsætning” kunne konstaterer at 4 spindelben absolut var for usikkert at lade den stå alene på, så jeg tilføjede yderligere 4 justerbare ben, så konstruktionen nu kunne hvilke på 8 ben når den skal stå for sig selv.


Den væsentlige STRØM...

Der blev lavet en del beslag til antenneudstyr, generatorer mv, så alt let kan medbringes uden at det skal skilles væsentligt ad under transporten.

Der blev fastmonteret 2 stk 12 V 60Ah batterier, som er adskilt med et skillerelæ, således at det ene batteri tjener som startbatteri for Dieselgeneratoren og det andet som forsyningsbatteri, som lades af Dieselgeneratoren. Der er lavet et Anderson stik mellem Dieselgeneratoren og startbatteriet, for på den måde at have adgang til at skifte til ladning via den lille støjsvage benzingenerator nederst til venstre i billedet.

Forsyningsbatteriet tjener som strømforsyning til dels ekstra belysning som kan komme med op i masten og dels som forsyning til radiogrej og en 12 – 220 V inverter på 1000 W.

Inverteren er ikke tiltænkt stor belastning, men til f.eks en PC, lidt belysning osv.

Tanken med den faste batteri installation er at man skal kunne bruge dette trailersetup til f.eks bare en aftens radiosjov i felten, uden at man nøvendigvis skal have gang i en generator som skal stilles af i nærheden osv. Installationen spare tid når man bare lige skal ud og have en ”hurtig radioaften”.


Efter ca. 1 måneds arbejde blev konstruktionen færdig og var nu klar til at blive kørt til Galvanisering hos DOT i Brande, sammen med alle enkeltdelene.
Åh....det var 5 lange dage at vente i spænding på at få det hele retur. Heldigvis var de rigtig rare hos DOT og jeg fik lov til at efterlade min trailer hos dem gratis, så jeg ikke skulle slæbe den frem og tilbage 2 gange.

Ikke ligefem en billig løsning

Det var en dyr omgang at få den galvaniseret....også en del dyre end jeg havde forventet, men det hele har været et dyrt projekt i forvejen, så at begynde at spare galvaniseringen væk, ville være tosset i min optik, så det skulle bare gøres.


Endelig hjemme fra galvanisering

Så kom den hjem – fin og blank – dog gav det en noget længere hjemtur fra Brande end ført beregnet, for på mystisk vis var en komponent ”blevet væk” for DOT.....og efter længere tids efterforskning hos DOT, viste det sig at den kørte rundt ved Randers på en lastbil!

Så vi fik arrangeret at lastbilen læsede dimsen af ved Randers carvancenter, hvor jeg så måtte sætte kursen over for at hente den, inden det endelig kunne gå hjemad igen.


Samlearbejdet kalder

Nu gik selve montagearbejdet så i gang og der blev lavet en el-tavle som er vandtæt og inverteren blev installeret bag selve tavlen og der blev monteret diverse eludtag i tavlen, sammen med afbrydere for belysning på traileren osv.

Der blev monteret et par gamle CF trækasser foran på traileren som kan indeholde diverse udstyr til masten, samt kabler osv. 
Lige foran eltavlen, blev der monteret en aftagelig alukasse til værktøj, så man ikke hver gang skal finde værktøj frem som er nødvendigt når man skal afsted. Det er klar og ligger i kassen, så man ikke glemmer det, hvis man lige skal på en hurtig aftentur. 



Lidt tal
Hele konstruktionen med materialer osv, står i ca. 35.000 Kr + ca. 150 arbejdstimer og forløb over ca. 2 mdr on/off.
Jeg har ikke fået vejet konstruktionen endnu, men anslået ligger det nok ca. på 800-900 Kg i køreklar tilstand, læset med antenner og udstyr, så det lader sig dårligt transporterer uden B/E kørekort.


Masten kan stort set det hele, - den kan bruges som lysmast, den er 12,5 meter høj med toprør, som kan erstattes med et ”rotortoprør”, dvs. et rør hvor på der er monteret en GX2800 rotor på, så man kan køre retningsbestemt.  Det er lavet således at man samtidig kan montere en rundstråleantenne i toppen og en HF dipol eller hvad man nu har lyst til. 


Ret hurtig "deployment"
Er man alene afsted, så tager en komplet opstilling med antenner, lys osv ca. 10 til 40 minutter alt afhængig af om der skal det ene eller andet op i masten.

Stort projekt, men klar til mere...

Projektet blev en del mere omfattende end jeg havde forestillet mig da jeg slog de første streger på et A4 ark, men der kom også mange ideer frem i mit hoved under arbejdet, så det blev sådan set et lidt eskalerende projekt kan man sige.

Nu sidder den opmærksomme læser nok og tænker: hvorfor er det ikke overdækket ?
Ja, det var så her jeg stoppede indtil videre, MEN der er lavet beslag på konstruktionen således at der senere kan laves en komplet presseningsoverdækning med stativ, således at det hele kan transporteres i tørvejr.  

Den færdige vippemast klar til spændende ture ud i æteren, når lejligheden engang byder sig.